Vochtproblemen of schimmel in een huurhuis: wat nu?

Vocht in een huurwoning is niet alleen vervelend voor huurder en verhuurder, het roept ook meteen vragen op. Wie herstelt de schade? Wie betaalt wat? En komt de verzekering tussen? Hieronder lees je wat je best doet bij vochtproblemen of schimmel in een huurhuis. 

Wie is verantwoordelijk voor de vochtproblemen in een huurhuis?

De hamvraag bij vochtproblemen is: wie draait op voor de kosten? Wie verantwoordelijk is voor het vocht- of schimmelprobleem in een huurwoning, hangt af van de oorzaak. Een correcte diagnose ter plaatse is daarom cruciaal. 

    class="checked">
      • Structurele tekortkoming: verhuurder
        • Schimmel, opstijgend vocht of onvoldoende verluchtingsmogelijkheden zijn voorbeelden van structurele gebreken. Dit zijn problemen aan het gebouw zelf en dus de verantwoordelijkheid van de verhuurder. Mogelijke oplossingen zijn muurinjecties tegen opstijgend vocht of mechanische ventilatie voor goede verluchting.

                  • Defect of lek: verhuurder

                  Is het vochtprobleem het gevolg een lek in een leiding, een fout geplaatste doorvoer of een ander gebrek? Ook dan is de verhuurder verantwoordelijk. Als huurder moet je het wel onmiddellijk melden. Doe je dat niet en verergert de schade, dan kan je als huurder mee aansprakelijk gesteld worden.

                  • Onvoldoende verluchting: huurder

                  Als huurder moet je het huurpand goed onderhouden. Ontstaat er condens of schimmel omdat de huurder het ventilatiesysteem niet gebruikt, verkeerd stookt of het pand slecht onderhoudt? Dan ligt de verantwoordelijkheid bij de huurder en staat die ook in voor de kosten. Let wel: als de huurder bij aanvang geen duidelijke uitleg kreeg over hoe je correct moet verluchten en stoken, dan verschuift de verantwoordelijkheid opnieuw naar de verhuurder.

          bureau 2

          Wat doe je als huurder bij vochtproblemen in een huurhuis?

          Zodra je vochtproblemen opmerkt in de woning, neem je best meteen deze stappen:

          1. Noteren: maak een lijst waarin je de vochtproblemen en schade opsomt, met foto’s en een heldere omschrijving.
          2. Diagnose: laat een gratis vochtanalyse uitvoeren door een expert. Een expert legt de oorzaak vast en stelt een oplossing voor. Zo weet je meteen wie verantwoordelijk is.
          3. Melden: als huurder is het je plicht om vochtproblemen meteen te melden aan je huisbaas, liefst schriftelijk (via e-mail of aangetekende brief). Ook als je de herstellingen zelf moet uitvoeren. Als de verhuurder de herstelling moet uitvoeren, breng die dan meteen op de hoogte. Gebruik eventueel de modelbrief van de Vlaamse overheid.

          Dekt de verzekering de kosten van vochtproblemen in een huurhuis?

          Een brandverzekering of woonverzekering dekt meestal plotselinge waterschade, zoals een lek in de waterleiding. Geleidelijke schade zoals opstijgend vocht, schimmelvorming, condens of doorslaand vocht wordt meestal niet vergoed. Informeer altijd eerst bij je maatschappij om zeker te zijn. Extra tip: voor bepaalde behandelingen van vochtproblemen door een erkend expert als Aqua Protect kan je een premie aanvragen. Ook een gespreide betaling via de Blauwe Lening is mogelijk.

          vocht binnenmuur

          Snel handelen loont

          Laat de situatie nooit uit de hand lopen. Onderhoud als huurder het huurhuis correct en verwittig tijdig je huisbaas bij vochtproblemen. Ook als verhuurder neem je best meteen je verantwoordelijkheid op wanneer het moet. De gezondheidsrisico's wachten niet tot de kostendiscussie is uitgeklaard en een conflict met je huurder of verhuurder vermijd je liever. Heldere communicatie en een objectieve diagnose zijn de basis voor een snelle en correcte oplossing.

          Gratis diagnose van het vochtprobleem in je huurhuis?

          Ben je eigenaar van een huurwoning met vochtproblemen? Onze expert bekijkt ter plaatse de oorzaak, de ernst en de oplossing. Zo blijft je woning in topconditie, vermijd je discussies en creëer je een gezonde leefomgeving.

          blog surmonter

          FAQ: veelgestelde vragen over vochtproblemen in een huurhuis

          • Wat als de huisbaas geen actie onderneemt?
            • Als je huisbaas z’n verantwoordelijkheid niet opneemt, kan je de gemeente inschakelen. Een woningcontroleur onderzoekt de situatie en kan, bij ernstige gebreken, de woning ongeschikt of zelfs onbewoonbaar verklaren. Deze procedures zijn gratis. 

               

                • Wat als huurder en verhuurder het niet eens zijn over de oorzaak?

                Laat eerst een onafhankelijke vochtanalyse uitvoeren. Die legt de oorzaak objectief vast. Als er onenigheid is over wie verantwoordelijk is voor de schade, dan kan de vrederechter tussenkomen.

                 

                • Mag ik stoppen met huur betalen bij vochtproblemen in een huurhuis?

                Nee, stop nooit zomaar met het betalen van huurgeld. Als huurder blijf je gebonden aan je plichten, waaronder de tijdige betaling van je huur. Kom je die niet na, dan riskeer je zelf een dagvaarding door de verhuurder.

                 

                • Kan ik huurvermindering krijgen bij vochtproblemen?

                Ja, als herstellingen langer dan 30 à 40 dagen duren, kan de huurprijs tijdelijk verlaagd worden. Hoeveel en of dat zo is, hangt af van de omvang van het probleem. Wordt de woning onbewoonbaar? Dan kan je bij de vrederechter vragen om het huurcontract te ontbinden en dus de huur op te zeggen. Let op: dit is geen juridisch advies. Check je huurcontract en vraag bij twijfel raad aan je huurdersorganisatie of jurist.

                 

                • Wat bij vochtproblemen in een appartement?

                Bij vochtproblemen in een appartement doorloop je dezelfde stappen als bij een woning: noteer de schade, maak foto’s en breng je verhuurder meteen op de hoogte. Twijfel je over de oorzaak? Laat dan een gratis vochtanalyse uitvoeren door een expert. Als het vochtprobleem zich in een gemeenschappelijk deel bevindt, ligt de bal bij de syndicus. Die moet alle bewoners informeren en het probleem laten onderzoeken.

                 

                • Wat kan je als huurder zelf doen?

                De meest voorkomende oorzaak van schimmel is slechte verluchting. Ventileer daarom 24 uur per dag door roosters en eventueel ramen open te zetten. Is er een ventilatiesysteem aanwezig? Zet dit dan nooit uit en zet het hoger als je kookt, doucht of wast.